بهترین شیوه تحریر دفاتر

 

بهترین شیوه تحریر دفاتر به مواردی اشاره می نماید که دچار کمترین مشکلی در تحریر دفاتر گردد و بدین صورت شخص حقیقی و یا حقوقی دچار مبحث علی الراس نگردد در صورتیکه تحریر دفاتر به درستی صورت نپذیرد ممکن است هر گونه اتفاقی متوجه مودی گردد ، در واقع بدین گونه می توان بیان نمود که یکی از مواردی که شخص حقیقی و یا حقوقی علی الراس گردد همان عدم درستی تحریر دفاتر می باشد و در صورتی که دفاتر به درستی تحریر نگردیده باشد شخص علی الراس خواهد شد . جهت جلوگیری از علی الراس شدن افراد حقیقی و حقوقی می بایست دفاتر به درستی تحریر گردد .
در ذیل به شیوه ی صحیح تحریر دفاتر می پردازیم :

در دفاتر مشاغل می بایست تمام در آمدها و هزینه ها و خرید و فروش های دارایی های قابل استهلاک و مالیات بر ارزش افزوده مورد نظر ، به همان ترتیبی که به وقوع پیوسته باشد ثبت گردد و نیز تمام مستندات و مدارک مرتبط با موارد ذکر شده می بایست به همراه دفاتر تحویل گردد .

یکی از مواردی که در دفاتر وجود دارد ردیف می باشد ، یک ردیف تنها متعلق به یک معامله انجام شده می باشد .

۱) کلیه ی مودیان اعم از حقیقی و حقوقی که موظف به دارا بودن دفاتر روزنامه و کل می باشند می بایست تمام روبدادهای مالی خود را به همان ترتیبی که رخ داده در این دفتر ها وارد نمایند و مودیانی که موظف به دارا بودن دفاتر مشاغل ( که همان دفاتر در آمد و هزینه می باشد ) می باشند همانگونه که از نام آن پیداست می بایست تمام هزینه های پرداخت شده و در آمد های به دست آورده و در واقع تمام خرید و فروش های قابل استهلاک حتی در صورتی که برای خرید و فروش ها از کارت های حساب بانکی و یا موارد مکانیزمی استفاده گردد ، در داخل دفتر مربوطه ثبت گردد .

۲) در صورتی که در تحریر دفاتر توسط حسابدار اشتباهی صورت پذیرد ، حسابدار می تواند در همان سال کلیه ی اصلاحات را انجام دهد و پس از آن به همراه کلیه ی مستندات جهت بررسی بیشتر آنها را تحویل دهد ، و این عامل از جمله عوامل رد دفاتر نخواهد بود . حسابداری

خدمات حسابداری

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *